Welke startbatterij heeft u nodig voor uw wagen?

AGM – EFB – ECM – Welke ACCU moet er nu in?

De gouden regel is: Vervang steeds uw batterij door een nieuwe batterij met dezelfde technologie: – vervang AGM door AGM – vervang EFB door EFB

De ene accu is de ander niet.  Zeker nu er ook auto’s met START-STOP SYSTEEM aan een nieuwe accu toe zijn, wordt het opletten bij vervanging. 

Wat moet er in: AGM, EFB of ECM?  Waar staan nu eigenlijk al die letters voor? 


AGM = Absorbent Glass Mat

Is de batterij nodig voor micro-hybride auto’s.  Bij het stoplicht zetten die de motor stil, maar verlichting, infotainment en andere voorzieningen gaan gewoon door.  

EFB = Enhanced Flooded Battery

Is de batterij tussen AGM en de conventionele loodzuur accu in.  Een EFB haalt in auto’s met alleen een start-Stop systeem een uitstekende levensduur.

Wil je écht alles weten over deze verschillende soorten batterijen en de werking ervan?

1. Wat is de taak van een autobatterij?

Een batterij moet de energie die de alternator produceert, opslaan om die op een later tijdstip weer vrij te geven. De belangrijkste taak is uiteraard om de motor te laten ronddraaien tijdens het starten.

Los daarvan heeft de batterij nog heel wat andere taken, want ze voedt een groot aantal accessoires in de wagen. Tal van onderdelen zoals de vele detectoren, radio en ABS, kunnen slechts stabiel werken met een degelijke batterij.

En dan hebben we het nog niet over de stop-start technologie, want voor dat systeem is een nieuwe generatie batterijen nodig.

2. Volt, ampère, waarop letten?

Als je een batterij koopt, kan je best even de handleiding van de wagen lezen. Je moet vooral letten op de volgende zaken.

Volatage: hedendaagse wagens gebruiken allemaal een 12-volt batterij.

Ampère-uur: (aangegeven met “Ah”) dit slaat op de lading die een batterij kan behouden in de tijd. Of, de energie die de accu gedurende een zekere tijdsspanne kan leveren.

Stroomsterkte: (uitgedrukt in “A” van ampère) dit is de maximale stroomsterkte waarover de startmotor kan beschikken. Om het eenvoudiger te stellen: hoe groter deze getallen, hoe krachtiger de batterij.

3. Wat is de levensduur van een batterij?

Een batterij heeft een gemiddelde levensverwachting van vijf jaar. Er zijn echter verschillende factoren die een invloed hebben op de levensduur. Dat begint al bij het ogenblik waarop de batterij wordt aangekocht. Een batterij die in je auto geplaatst wordt, kort nadat ze werd geproduceerd, zal langer meegaan.

Daarom heeft de batterij van een nieuwe auto een grotere levensverwachting dan een vervangexemplaar. Een batterij die lange tijd gestockeerd wordt in een winkel, zal aan prestaties inboeten.

Het is dan ook belangrijk om de factuur en de aankoopdatum bij te houden. Jammer genoeg kan je de productiedatum niet achterhalen en weet je  evenmin in welke omstandigheden de batterij in tussentijd bewaard werd.

4. Heeft de temperatuur een invloed op de prestaties van een batterij?

Uiteraard, en in tegenstelling tot wat velen denken, zijn (hoge) temperaturen even schadelijk voor een batterij als een koude omgeving.

Lage temperaturen laten een batterij “stollen”, waardoor ze niet haar volledige capaciteit kan leveren. Dat is noodzakelijk om de starter te voeden, want dat is de zwaarste taak van de batterij.

Hoewel warmte het rendement van een batterij vergroot (zonder regelmatig bij te laden), kan de batterij gaandeweg capaciteit verliezen. Deze ontlading kan – in het ergste geval – de batterij definitief beschadigen.

5. Hoe kan ik mijn batterij correct onderhouden?

Een nieuwe batterij heeft geen specifiek onderhoud nodig. Na verloop van tijd is het zinvol om de polen en de klemmen visueel te controleren. Kijk na of de kabels goed vast zitten (je kan de moeren indien nodig aantrekken).

Als er oxidatie is, maak je de klemmen los zodat je polen en klemmen zuiver kan maken met schuurpapier. Je kan corrosie voorkomen door ze met vaseline in te smeren.

Plaats vervolgens de klemmen terug en span de moeren stevig aan. Soms is het zinvol om de batterij met een externe lader te laden om de levensduur te verlengen.

6. Starten bij koud weer?

Zelfs wanneer je batterij in uitstekende conditie verkeert, loont het de moeite om ze bij het starten te ontzien. Zet voor het starten de lichten even aan en uit zodat de batterij een beetje kan “voorverwarmen”.

Start vervolgens de wagen. Als de motor niet meteen aanslaat, start dan niet te lang door. Het is beter om enkele korte startpogingen te ondernemen, om de accu niet uit te putten.

Als je auto een manuele versnellingsbak heeft, kan je best het ontkoppelingspedaal intrappen (ook wanneer de transmissie in neutraak staat). Zo zal de motor met minder weerstand ronddraaien.

7. Zwakke batterij?

Als de wagen na enkele pogingen niet start, kan je startkabels gebruiken en starten met een donorwagen.

Wie enkel in de stad rijdt en vaak in de file staat, doet er goed aan om af en toe een langer traject te rijden. Door met hogere motortoerentallen te rijden, kan je de batterij volledig herladen.

T. 089/51.06.90

VRAAG RAAD AAN ONZE EXPERTS